Dużo się pozmieniało – wprowadzony katalog TecDoc znacząco ułatwił sprzedaż jak i zakup odpowiednich części. Teoretycznie korzystają obie strony B2C, jednak dalsze działania platformy spowodują korzyści jedynie dla jednej ze stron.
Już parę lat temu nasz znajomy przewidział co Allegro planuje rezygnując z szablonów. Docelowo ujednolicenie ofert oznaczało grupowanie danego produktu i wyświetlanie w pierwszej kolejności tego najtańszego.
Z n-liczby sprzedawców danego produktu wygrywa tylko 1.
Zwykle wygrywa najtańszy produkt, ale czasami też przebija się ten z szybszym czasem dostawy. Jako, że większość sprzedawców części to firmy zaopatrujące się w systemie dropshippingu (brak fizycznie towaru na magazynie) to każdy ma bardzo zbliżone czasy dostawy z hurtowni.
Docelowo to równanie się z Amazonem, jednak kosztem sprzedawców, którzy nie mogą już odpowiednio wyróżnić się własną marką. Dziś wszystkie oferty sprzedaży części wyglądają identycznie, a błędy w parametrach powielają się w każdej ofercie. Nie ma chaosu i są jasne zasady, jednak kierunek w jakim to idzie powoduje, że sprzedawcy muszą zaciskać pasa.
Dziś ponownie Allegro zmienia zasady za które zapłacą sprzedawcy. Zwiększenie kosztów i przeniesienie ich na sprzedawców to krok ku zmniejszeniu ich ilości.
Przetrwają najsilniejsi i najwięksi
Jeszcze 2 lata temu wydawało się, że hurtownie (m.in. ELIT, AutoPartner, InterCars) rozpoczynając sprzedaż bezpośrednio na platformie Allegro można policzyć na palcach jednej ręki. Dziś już większość z nich operuje w serwisie mając pełny asortyment często przekraczający 300 000 pozycji.
3 na 4 pożegnało się
Dziś pożegnaliśmy się z Allegro i nie sprzedajemy już tam części. Na bieżąco monitorowaliśmy rynek sprzedaży części w Internecie. Od dłuższego czasu zdawaliśmy sobie sprawę, że nie idzie to w dobrym kierunku.
sprzedawca z 30000zł/miesięcznie prowizji dla Allegro
Mimo, że Allegro ma największy kawałek tortu w e-commerce i jest najłatwiej rozwinąć skrzydła to są inne metody działania w branży automotiv poprzez SEO czy bazujące na brandingu (influ).
O ile na zachodzie dominuje Amazon, w krajach niemieckojęzycznych eBay oraz sieć sklepów pewnej firmy (z Berlina) to w Polsce oprócz dość popularnego iParts i Allegro można powiedzieć, że nie ma nic dużego.
Z tegoż powodu zmiany zasad sprzedaży na Allegro mają wpływ na cały rynek e-commerce w kraju.